یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

سرور چيست و كاربرد آن در شبكه

۲۳ بازديد

سرور چيست

سرور چيست؟

به صورت كلي مي توان گفت سرور، سيستمي است كه وظيفه سرويس دهي و ارائه خدمات به ساير سيستم هاي ديگر را بر عهده دارند. سيستم هايي كه از سرور خدمات دريافت مي كنند، تحت عنوان خدمات گيرنده يا كلاينت (Client) شناخته مي شوند. دواقع اين سرورها يا سيستم هاي سرويس‌دهنده، كامپيوتري هستند كه در طول شبانه‌روز به‌طور مداوم به شبكه جهاني اينترنت متصل بوده و داراي سخت‌افزارها و نرم‌افزارهاي اختصاصي است.

يك كامپيوتر خانگي هم كه سيستم هاي ديگر به آن متصل هستند و خدمات دريافت مي كنند، يك سرور به شمار مي آيد. در حقيقت تنها تفاوت آن با ساير كامپيوتر هاي خانگي امكان اتصال آن به شبكه و ارائه خدمات به ساير سيستم ها است. اين كار به كمك برنامه ها و تنظيماتي كه بر روي آن پياده شده اند، امكان پذير مي شود.

براي مثال زماني كه شما سايت هاي مختلفي را در مرورگر خود وارد مي كنيد و به استفاده از خدمات آن ها مي پردازيد، در واقع شما نقش سرويس گيرنده يا همان كلاينت را بازي مي كنيد.همچنين سيستمي هايي كه تحت شبكه به شما اين خدمات را ارائه مي كنند، سرور يا سرويس دهنده نام دارند.

انواع سرورهاي بر اساس زيرساخت: 

ـ سرور اشتراكي: 

سرور چيست

 

اين نوع سرورها همانطور كه از نامش پيداست داراي منابع اختصاصي نبوده و داراي محدوديت سخت افزاري هستند. در واقع در اين سرورها ممكن است چندين سايت يا هاست وجود داشته باشد و مشكل سايت‌ها ممكن است بر روي سايت‌هاي ديگر تاثير بگذارد. به طور كلي اين سرورها به‌صورت مشترك در اختيار كاربران قرار مي‌گيرند.

از معايب سرورهاي اشتراكي مي توان به محدود بوده منابع و همچنين امنيت پايين اشاره كرد. به همين دليل اين سرورها براي شركت ها و سازمان هاي بزرگ مناسب نيستند. در واقع تنها زماني مي توان از اين سرورها استفاده كرد كه شركت كوچك و يا تازه تاسيس است و مي خواهد در هزينه هاي خود صرفه جويي نمايد. 

 

ـ سرور مجازي: 

سرور چيست

 

در اين نوع سرورها يك سرور فيزيكي با استفاده از نرم افزاري هاي مجازي سازي به بخش هاي كوچكتر تقسيم مي شود. هر كدام از اين بخش ها به طور مستقل به همراه سيستم عامل و اپليكيشن هاي خود اجرا مي شوند. 

البته لازم به ذكر است كه منابع اين نوع سرورها بسته به نوع سيستم مجازي ساز مي تواند اختصاصي و يا اشتراكي باشد. البته نوع سخت افزار در اين نوع سرورها نيز اهميت دارد. در واقع اين نوع سرورها حد واسط ميان سرورهاي اشتراكي و اختصاصي مي باشد كه در اين صورت شما به منابع بيشتري دسترسي داريد.

در سرورهاي مجازي، سايت‌هايي كه روي يك سرويس‌دهنده و يا وب سرور قرار مي‌گيرند، به مراتب كمتر از سايت‌هاي موجود در سرورهاي اشتراكي هستند. به‌همين دليل فضاي بيشتري را در اختيار خواهيد داشت. بسته به نوع مجزاي ساز، منابعي كه در اختيار مشتريان قرار مي‌گيرد مي‌تواند كاملاً اختصاصي و يا مشترك باشد. هدف از ارائه سرور مجازي در واقع كاهش هزينه‌ها مي‌باشد.

 

ـ اختصاصي:

سرور چيست

 

اين نوع سرورها بر خلاف سرورها اشتراكي براي وب سايت‌هاي پربازديد، شركت‌ها و سازمان‌هاي بزرگ مانند فروشگاه‌هاي آنلاين كه نياز به امنيت، سرعت‌بالا، پهناي باند مناسب و دسترسي بالا براي نصب هرگونه نرم‌افزار يا ايجاد تغييرات دارند، مناسب مي باشند.

كاربران اين سرورهاي اختصاصي در CPU، رم، فضاي ذخيره سازي و پهناي باند كاملا اختصاصي ميزباني خواهند شد. خريد سرور اختصاصي براي توسعه دهندگان وب و اپليكيشن يك انتخاب مناسب به حساب مي آيد زيرا براي نصب نرم‌افزار و ايجاد تغييرات محدوديتي ندارند. مورد ديگري كه بايد در رابطه با اين سرورها بدانيد اين است كه هزينه سرورهاي اختصاصي با توجه به نوع سيستم‌عامل، منابع و منطقه جغرافيايي متغير است. اين نوع سرور‌ها به علت انعطاف بالايي كه دارند مي‌توانند پاسخگوي نرم افزارهاي متعدد و گوناگوني باشند كه بر روي آنان نصب مي‌شوند.

 

ـ سرور كولوكيشن يا ديتاسنتر:

سرور چيست

 

سرور Colocation به امكان ارائه فضاي رك،IP مورد نياز، پهناي باند و تامين برق مورد نياز تجهيزات شبكه و سرورها، گفته مي شود كه همه اين خدمات براي نگهداري سخت‌افزار در ديتاسنتر است كه توسط شركت هاي ارائه كننده هاستينگ ارائه مي شود.

در خدمات Co-Location (كولوكيشن)، سخت‌افزار و تجهيزات سروري شما به شركت هاي هاستينگ تحويل داده خواهد شد، آنها نيز پس از تحويل آن ‌را در بستر شبكه ديتاسنتر نصب نموده و دسترسي‌ هاي لازم براي كنترل سرور را در اختيار شما قرار خواهند داد. با ارائه اين خدمات از سوي شركت هاي هاستينگ، ماهانه مبلغي به عنوان هزينه اجاره رك و همچنين در صورت انجام ساير خدمات از سوي خدمات گيرنده دريافت خواهد شد.

همانطور كه گفته شد در اين نوع سرور، سخت افزار‌ها مانند، هارد سرور، رم سرور و CPU سرور توسط كاربر خريداري شده و به دلخواه او نصب مي‌گردد. تمامي نيازهاي نرم افزاري سرور مانند نصب سيستم عامل و نصب نرم افزارها هم توسط كاربر صورت مي‌پذيرد. همچنين مالك سرور اجازه دسترسي به سرور را دارد. لازم به ذكر است كه در كولوكيشن تنها هزينه‌هاي مربوط به نگهداري سرور از كاربر دريافت مي‌شود كه طبيعتاً هزينه‌ها به شكل چشمگيري كاهش مي‌يابند. 

ـ سرور Cloud يا ابري:

سرور چيست

 

اين سرورها كه از قابليت اطمنيان بالايي برخوردار بوده همان سرورهاي مجازي اختصاصي هستند كه در زيرساخت رايانش ابري ايجاد و مديريت مي شوند. فضاي كلود به تعداد نامحدودي از دستگاه‌ها اجازه مي‌دهد تا به عنوان يك سيستم واحد عمل كنند. اين سرورها مقياس‌پذيري و هزينه كمتري نسبت به سرورهاي ديگر مانند سرور اختصاصي دارند.

سرور ابري از مشكلات سخت افزاري كه ممكن است در سرورهاي فيزيكي رخ دهد به دور بوده و پايدارترين گزينه براي شركت هايي است كه مي خواهند هزينه كمتري داشته باشند. سرورهاي ابري سرويس سريع‌تري ارائه مي‌دهند در نتيجه با هزينه مشابه سرور فيزيكي منابع و خدمات سريع‌تري دريافت خواهيد كرد. همچنين بروزرساني آن بسيار آسان و سريع است.

 

انواع سرور :

 

ـ Web سرور:

وب سرورها نرم افزارها يا سخت افزارهايي هستند كه امكان دسترسي به محتوا را از طريق اينترنت فراهم مي كند. اين نوع سرور، همانطور كه از نامش پيداست، مخصوص ميزباني وب سايت ها مي باشد و با استفاده از سرويس هاي خاص ارتباط بين آدرس ها و كاربران شبكه هاي اينترنتي را با صفحات وب فراهم مي نمايد. درواقع كاربرد آن به طور ويژه در حوزه ي وب هاستينگ و راه اندازي سايت مي باشد.

 

ـ Standelone سرور:

به سروري گفته مي شود كه هيچ وابستگي به منبع خارجي ندارد و بدون اين وابستگي به كاربران خود خدماتي را ارائه مي نمايد. در واقع اين سرورها زيرشاخه و يا زيرساخت يك شبكه بزرگتر محسوب نمي شود.

 

ـ Name سرور:

Name Server ها قسمت مهم Domain Name System يا DNS هستند كه وب سايت ها با استفاده از آنها امكان استفاده از نام دامنه را به جاي آي پي آدرس ها مي دهند.

ـ Printer سرور:

كامپيوتر يا دستگاهي است كه از طريق شبكه به يك يا چند پرينتر و تعدادي كلاينت متصل شده و پس از دريافت فرمان پرينت از كلاينت ها آن را به پرينتر مناسب منتقل مي كند. Fax Server نيز مشابه با اين سرور است كه تفاوت آن ارتباط با دستگاه هاي فكس بجاي پرينتر است.

 

ـ Fax سرور:

همانطور كه گفته شد دقيقه مشابه Printer Server مي باشد.

 

ـ غير مجاز مي باشد سرور:

اين سرورها در واقع واسط ميان كلاينت ها و سرورهاي ديگر هستند و هنگامي كه كاربر بخواهد اطلاعاتي چون فايل، صفحات وب و ساير منابع را از سرور ديگري دريافت كند، به  غير مجاز مي باشد server متصل مي شود. 

 

ـ Sound سرور:

سروري كه دسترسي و استفاده از ابزارهاي صوتي همچون كارت صدا را مديريت مي كند.

 

ـ Application سرور:

سروري است كه توانايي اجراي برنامه هاي نرم افزاري خاصي را داشته و كاربران از روي كامپيوتر هاي خود مي توانند به نرم افزارها دسترسي داشته باشند.

 

ـ Database سرور:

 اين مدل معمولا در اختيار سازمان هاي بسيار بزرگ قرار داده مي شود و به صورت است كه Database مورد استفاده يك نرم افزار يا سرويس كه توسط كاربران بر روي كامپيوتر هاي آن ها مورد استفاده قرار مي گيرد، بر روي سرور قرار مي گيرد و تمام كاربران و كامپيوتر هاي متصل از يك ديتابيس مشترك كه بر روي سرور مي باشد، استفاده مي كنند و اطلاعات نيز به صورت يكپارچه و متمركز ذخيره سازي و پردازش مي گردد.

 

ـ File سرور:

 

فايل سرور، سيستم مديريت و ذخيره سازي فايل است و سروري است كه دسترسي به فايل‌ها را فراهم مي‌كند يعني به عنوان مكان ذخيره سازي مركزي فايل است كه چندين سيستم مي‌توانند به آن دست يابند. در واقع فايل هاي مورد نياز يك مجموعه بر روي سرور قرار مي گيرد و كاربران مختلف از كامپيوتر هاي مختلف مي توانند به فايل ها دسترسي داشته باشند كه امكان محدود كردن دسترسي ها براي هر كاربر به صورت ويژه نيز وجود دارد.

ـ Game سرور:

علاقه مندان به بازي هاي كامپيوتري مي توانند به اين سرورها متصل شده و به صورت آنلاين به انجام بازي هاي گروهي بپردازند. اين نوع سرور درواقع Application Server هايي هستند كه تنها براي بازي استفاده مي شوند.

 

ـ Home سرور:

سروري براي منازل مسكوني است كه از طريق يك شبكه خانگي و اينترنت به ساير دستگاه هاي داخل خانه خدمات ارائه مي دهد.

 

ـ Media سرور:

اين نوع از سرور مربوط به اشتراك Media مي باشد. براي مثال يك ويديو يا فايل صوتي بر روي سرور قرار مي گيرد و كاربران مي توانند بدون نياز به دانلود فايل آن را بر روي كامپيوتر خود مشاهده كنند.

 

ـ Communication سرور:

از اين سرور براي راه اندازي سرويس هاي ارتباطي استفاده مي شود. كه در آن هر كاربر و يا كامپيوتر به عنوان يك end point مي توانند با اتصال به سروري كه براي اين منظور راه اندازي شده است با ديگر كاربران در ارتباط باشد و متن ها موارد مورد نياز را به كاربر يا end point مقابل خود ارسال كند، كه ميزان دسترسي ها و ارتباطات هر فرد با افراد ديگر نيز توسط سرويس هاي  امنيتي كنترل مي گردد.

 

ـ Computing سرور:

اين سرور براي انجام پردازش و محاسبه استفاده مي گردد، به اين صورت كه در زماني كه پردازنده هاي يك كامپيوتر براي پروسه يا كاربري خاصي كافي نمي باشند، مي توان با اتصال اين كامپيوتر به يك سرور ديگر از پردازنده هاي سرور نيز در كنار پردازنده هاي كامپيوتر كاربر استفاده نمود.

 

ـ Mail سرور:

اين سرورها همانطور كه از نامشون پيداست براي ارسال ايميل استفاده مي شوند. به اين صورت كه بر روي سرور يك سرويس ارسال ايميل يا WebMail قرار مي گيرد و خدمات و تراكنش هاي ارسال ايميل از طريق آن سرور انجام مي گردد.

 

سيستم عامل سرور و انواع آن:

سرور ها داراي نرم افزار و سيستم عامل هاي مختص به خود هستند كه بر روي اين كامپيوتر ها نصب مي شود. از اين جمله سيستم‌ عامل‌‌ سرور مي توان به سيستم عامل هاي هاي مختلف Linux و Windows Server اشاره كرد. به همين دليل در هنگام نصب سيستم عامل سرور بايد به كاربرد سرور و نرم افزار هايي كه بر روي آن نصب شده است توجه داشت. از جمله اين سيستم عامل ها مي توان به: 

ـ لينوكس: پر استفاده ترين سيستم عامل در دنياي ميزباني وب به حساب مي آيد و از دلايل آن مي توان به رايگان بودن و متن باز بودن آن اشاره كرد. اين حالت باعث مي شود كه ارتقاي نرم افزاري و كارهاي مديريتي به سادگي و بدون نياز به موارد اضافي انجام شود. و تمامي توزيعات لينكوس مانند CentOS، Fedora Core و Debian را شامل مي شود.

 

ـ ويندوز: مطمئنا اكثراً با اين سيستم عامل آشنايي داريد و با يك رابط گرافيكي رو به رو هستيد كه شباهت زيادي به كامپيوتر خانه تان دارد. اگر شما پروژه اي داريد كه آن را با استفاده از تكنولوژي ASP.NET نوشته ايد شما نياز داريد براي اجراي آن از ويندوز سرور استفاده كنيد. تمامي ورژن هاي مختلف ويندوز مانند windows 7 , 8 , 10 وwindows server  را شامل مي شود .

تفاوت ميان Workstation، سرور و PC:

سرور چيست

ـ PC و يا كامپيوترهاي شخصي: نوعي از سيستم است كه براي استفاده فردي ساخته شده و كاربردهاي فراواني دارد. آنها نسبت به Workstation ها و سرورها بسيار ابتدايي بوده و تنها براي برخي نيازهاي ابتدايي مورد استفاده قرار مي گيرند.

ـ Workstation يا ايستگاه كاري: ايستگاه كاري و يا Workstation به رايانه اي گفته مي شود كه براي استفاده فردي ساخته شده و نسبت به كامپيوترهاي شخصي عملكرد بالاتري دارند.

ـ سرورها: سرور ها سخت افزارهاي بسيار قدرتمندي بوده كه از قطعات سخت ‌افزاري خاصي تشكيل شده ‌است كه داراي بالاترين پردازش و عملكرد مي باشند. اين دستگاه هاي بسيار قدرتمند مي توانند پاسخگوي درخواست‌هاي متعدد كاربران، باشند.

 

تفاوت ميان Workstation، سرور و PC را از چند منظر بررسي خواهيم كرد:

ـ از لحاظ قدرت:

به طور كلي قدرت ايستگاه هاي كاري از PC ها و قدرت سرورها از Workstation بالاتر مي باشد. لازم به ذكر است اگر سيستمي با قدرت كافي انتخاب نكنيد، بهره‌وري و توليد و خلاقيت و رضايت كارمند و كاربر را محدودخواهيد كرد. ابتدا لازم است نيازهاي كاربر شناسايي گردد و همچنين نرم افزارهايي كه ممكن است در طول كار به آنها نياز داشته باشد. پس از آن با توجه به نيازهاي كاربر سيستم مورد نياز خريداري گردد.

 

ـ از لحاظ قيمت:

در حالت ايده آل سيستمي كه داراي قيمت مناسب و بيشترين كارايي باشد، سيستم مناسبي است. اگر سيستمي بيش از نياز خود خريداري كنيد بايد بيشتر هم هزينه نماييد. به طور كلي قيمت Workstation ها از PC بيشتر بوده و از سرورها كمتر است. هميشه گران بودن نشانه خوبي نيست زيرا استفاده از يك ايستگاه كاري براي كاربري كه اصلا به قابليت هاي آن احتياجي ندارد كاري بيهوده است و يا حتي مي تواند كار آن را سخت نمايد.

 

ـ از لحاظ ظاهري:

از لحظ ظاهري PC ها و Workstation ها به يكديگر بسيار شباهت داشته اما سرورها بسيار تفاوت دارند.

امنيت در سرورها:

در حال حاضر امنيت در سرور لينوكس و امنيت سرور ويندوز بيشتر مورد بحث و استفاده است. اين دو سيستم عامل داراي ساختار و نحوه كاركرد كاملا متفاوتي بوده و تنها در برخي موارد وجه اشتراك دارند. در سرور لينوكس، معمولا سرور با سيستم عامل minimal تحويل داده مي شود كه البته با نياز كاربر براي سرويس دهي در وب كاملاً مناسب است.

خدمات امنيتي در سازمان ها و ارگان ها بايد همگام با تغييرات در عصر جديد به روز رساني شود. خدمات امنيت اطلاعات مجموعه‌اي است از سرويس هاي امنيتي كه گستره بزرگي از نيازهاي اطلاعاتي و امنيتي سرور هاي شركت‌ها و سازمان‌ها را در بر مي‌گيرد. انتشار نرم افزارهاي جاسوسي و مخرب توسط عوامل داخلي و خارجي يا نشت اطلاعات حياتي توسط اين عوامل مي تواند نمونه اي از اين تهديدات باشد. 

حالا راهكارهاي ايجاد امنيت در سرور شامل:

 

1ـ تست نفوذ پذيري:

تست نفوذ (penetration test) يك روش سيستماتيك و برنامه ريزي شده است كه آسيب پذيري ها و حفره هاي امنيتي سرور، شبكه و منابع و برنامه هاي متصل به آن را چك مي كند. اين سرويس كه در دسته اول قرار مي‌گيرد حملات هكرها بر روي اهداف مورد نظر را شبيه سازي كرده و پس از تشخيص حفره‌هاي امنيتي راهكارهاي مناسب براي امن نمودن آنها ارائه مي‌كند. تست شفاف،تست جعبه سياه،تست جعبه خاكستري از انواع تست هاي نفوذ مي باشند.

 

2ـ راه اندازي SIM:

يكي از راهكارهاي كليدي براي حفظ امنيت يك سازمان، استفاده از محصولاتي هستند كه SIM يا Security Information Management نام دارند. اين سيستم نرم افزاري است كه تمامي لاگ‌هاي سيستم هاي مختلف را جمع آوري كرده و در صورت تشخيص يك رفتار غير منتظره و يا اصطلاحا يك Bad Behavior در لاگ‌هاي سيستم عكس العمل نشان مي‌دهد.

 

3ـ راه اندازي IDS/IPS:

IDS/IPS سيستم‌هاي تشخيص و جلوگيري از نفوذ ترافيك موجود در شبكه را با جزئيات بيشتري نسبت به فايروال تحليل مي‌كنند. ابزارهاي IDS و IPS ترافيك را بررسي و هر بسته‌ي اطلاعات را با پايگاه داده‌اي از مشخصات حملات شناخته شده مقايسه مي‌كنند.

 

4ـ نصب و راه اندازي FIREWALL:

فايروال هاي نرم افزاري بر روي سيستم عامل ها نصب شده و ترافيك ورودي و خروجي به شبكه يا سيستم عامل را كنترل مي كنند. اينگونه فايروال هاي بيشتر مصارف خانگي، سازمان ها و شركت هاي كوچك و متوسط را به خود اختصاص داده اند.

 

5ـ مديريت حفره هاي امنيتي:

نرم افزارهاي مديريت سبب به روز رساني و رفع حفره هاي امنيتي كه موجب صرفه جويي در زمان و هزينه و پهناي باند شبكه هاي كوچك و بزرگ شده و در كمترين زمان ممكن به ارائه گزارش امنيتي سيستم هاي داخل شبكه و به روزرساني آنها مي پردازند.

 

6ـ جلوگيري از حملات سيملينك:

سيملينك امكاني است كه توسط آن مي توان ارجاعي از يك فايل يا دايركتوري را در مسير ديگري ايجاد كرد. براي مثال فايل test.php در مسير home/test قرار دارد. اگر بخواهيم فايل test.php در مسير ديگري براي مثال home/sample نيز قابل مشاهده، اجرا و حتي ويرايش باشد مي توان از symlink استفاده كرد. اين امكان در بسياري از سيستم عامل ها پشتيباني مي شود اما نام و عملكرد آنها با هم متفاوت است.

 

7ـ امنيت در سطح سخت افزار:

جالب است بدانيد كه امنيت در سطح سخت افزار، بسيار قابل اعتماد تر از امنيت نرم افزاري است. تراشه هاي رمز گذاري شده، سامانه هاي تشخيص بيومتريك و…بسيار دقيق تر از Fire Wall ها، سيستم هاي ضد ويروس و سيستم هاي احراز هويت عمل مي كنند.

انواع سرور از لحاظ برند:

سرورها در انواع و برندهاي مختلفي در بازار موجود هستند اما شايد انتخاب از ميان آنها كمي دشوار باشد. از جمله برندهاي معروف در زمينه توليد سرور DELL، HPE و Cisco هستند. اما حال اين سوال پيش مي آيد كه شما از ميان سرورهاي DELL، HPE و Cisco كدام را براي ديتا سنتر خود انتخاب مي كنيد؟

ـ سرور سيسكو: اگرچه سرورهاي Cisco در ميان سرورها از محبوبيتي برخوردار نمي باشند اما هنوز هم مي توانيم از خانواده سرورهاي Cisco UCS به مزايايي دست يابيم. از جمله سرورهاي سيسكو مي توان به سرورهاي Blade UCS B-Series، سرورهاي رك UCS Series C، سرورهاي ذخيره سازي UCS-S و UCS E-Series Blade Server for router ISR اشاره كرد.

ـ سرور اچ پي: جزء محبوب ترين سرورها به حساب مي آيند و انواع مختلفي دارند كه شامل DL و ML، Apolo، BL به حساب مي آيد.

ـ سرور Dell: اين سرورها نيز تا حدي محبوبيت دارند از جمله اين سرورها مي توان به سرورهاي PowerEdge Tower و سرورهاي PowerEdge Rack اشاره كرد.

 

از لحاظ قيمت سرور Dell پايين تر از سرور HPE مي باشد. و از طرفي ديگر سرورهاي سيسكو به دليل آنكه در ايران كمتر استفاده مي شوند از قيمت بالاتري برخوردار هستند.

عوامل مهم در خريد سرور:

10 نكته اصلي كه هنگام خريد يك سرور حتما بايد در نظر داشته باشيد شامل:

1ـ داريورها:

يكي از اولين مواردي كه قبل از تصميم گيري در مورد خريد بايد در نظر بگيريد اين است كه آيا سرور مورد نياز شما پشتيباني درايور لازم را ارائه مي دهد. اگر سرور شما Dell و يا HP نباشد نبايد با درايورهاي ويندوزي مشكل داشته باشيد. با اين حال، درايورهاي سروهاي Linux ممكن است به آساني در دسترس نباشند. حتما اين عامل را در نظر داشته باشيد و بدون در نظر گرفتن آن اقدام به خريد نكنيد.

 

2ـ Redundancy:

هنگام خريد سرور حتما اين نكته را در نظر داشته باشيد تا بتوانيد سرور را متناسب باز نياز خود پيكربندي نماييد. براي مثال برخي از سرورها به شما اين امكان را مي دهند تا حافظه مورد نياز خود را نصب نماييد. در حالي كه برخي ديگر ممكن است داراي يك شكاف اضافي باشند كه مي توانيد از آن جهت نصب يك ماژول حافظه يدكي استفاده كنيد. به اين ترتيب مي توانيد هنگامي كه يك حافظه دچار اختلال در عملكرد شود از حافظه يدكي كمك بگيريد.

 

3ـ قابليت Hot-swappable:

اين قابليت سبب مي شود بدون خاموش كردن سرور برخي از اجزاي آن را تعويض نماييد. براي مثال سرورهايي هستند كه در رابطه با برخي اجزا مانند رم سرور از اين قابليت پشتيباني مي كنند و مي توانيد رم آنها را در زمان روشن بودن دستگاه تعويض نماييد.

 

4ـ Form factor:

اگر مي خواهيد سرور خريداري شده خود را درون رك قرار دهيد، هنگام خريد اندازه سرور و رك را در نظر بگيريد زيرا هنگام قرار گرفتن آن در رك بايد از فضاي كافي جهت تبادل جريان هوا، برخوردار باشد. توجه داشته باشيد كه سرورهاي 2U و 4U نسبت به سرور 1U به فضاي رك بيشتري نياز دارند.

 

5ـ تخمل خطاي رم:

نكته ديگري كه درهنگام خريد سرور جديد بايد در نظر داشت، پشتيباني از فناوري هاي حافظه تحمل پذير خطا ، مانند خطاي تصحيح كد (ECC) است. حافظه ECC مي تواند خطاهاي حافظه تك بيتي را بطور پويا تصحيح كند. حافظه ECC همچنين مي تواند خطاهاي دو بيتي را تشخيص دهد اما نمي توانيد آنها را تصحيح نمايد.

 

6ـ Storage:

سرورها از نظر حافظه بسيار متفاوت هستند. اگرچه اكثر سرورهاي موجود در بازار امكان استفاده از دو هارد داخلي را دارند، اما در بين آنها استثنائاتي نيز وجود دارد. برخي از سرورها هيچگونه حافظه داخلي ندارند و در عوض داراي يك SAN بوت هستند.اما از طرف ديگر برخي سرورها از تعداد زيادي از حافظه هاي داخلي پشتيباني مي كنند.

 

7ـ CPU support:

در اين مرحله مي بايست معماري CPU را در نظر بگيريد. امروزه بسياري از سرورهاي موجود در بازار داراي چندين سوكت جهت پشتيباني از انواع مختلف پردازنده هستند. معمولا مديران شبكه هنگام خريد سرور، نياز فعلي خود را در نظر مي گيرند. اما چقدر خوب است كه نياز آينده خود را پيش بيني كرده و بر طبق آن CPU و سرور مورد نياز خود را خريداري نمايند.

 

8ـ Connectivity:

هر كدام از سرورهاي موجود در بازار داراي يك شبكه داخلي هستند. با اين حال اگر سرور به عنوان سرور ميزبان عمل نمايد اتصال آن به شبكه بسيار مهم مي باشد. Clustering و مجازي سازي به طور معمول به آداپتورهاي شبكه بيشتري نياز دارد تا يك سرور مستقل. در اين حالت يك سرور احتمالاً به طور پيش فرض داراي تعداد كافي آداپتور نخواهد بود اما بايد مطمئن شويم كه سرور ظرفيت اضافه كردن تعداد كافي آداپتور مورد نياز را در خود داشته باشد.

 

9ـ ظرفيت حافظه:

اگر قصد داريد از سرور جديد خود به عنوان ميزبان مجازي سازي استفاده كنيد، حافظه سرور از اهميت ويژه اي برخوردار مي باشد. حافظه مهمترين منبع در يك محيط سرور مجازي است ، بنابراين شما بايد اطمينان حاصل كنيد كه سرور شامل حافظه كافي براي پشتيباني از تمام سيستم عامل هاي مهمان بدون آنكه كمبودي در حافظه احساس شود را دارد.

 

10ـ قابليت مديريت:

اگر تعداد كمي سرور در ديتاسنتر خود داريد حتما اطمينان حاصل نماييد كه سرورهاي شما از قابليت مديريت سخت افزاري و نرم افزاري به خوبي پشتيباني مي نمايد. بسياري از سرورهاي موجود در بازار از IPMI پروتكل هاي مديريت استاندارد پشتيباني مي كنند. اما ابزارهاي مديريت نرم افزار، معمولاً اختصاصي هستند به طوري كه نرم افزار مديريتي يك سرور با سرور ديگر متفاوت است.

سرور اچ پي و انواع آن:

همانطور كه گفته شد سرورهاي اچ پي در ميان ساير برندها از محبوبيت بيشتري برخوردار هستند. اين سرورها انواع مختلفي هستند كه شامل:

1ـ خانواده HP ProLiant BL:

سرورهاي BL براي همه‌ي شركت، در مقياس بزرگ، متوسط و كوچك مناسب هستند. اين سرورها به صورت تيغه اي قرار مي گيرند. قرار گرفتن آنها به صورت تيغه اي سبب شده است كه تعداد سرور بيشتري درون رك جاي گيرد. از طرفي سادگي مديريت، قابليت انعطاف بالا و ساختار متفاوت، موجب كاهش هزينه هاي ديتا سنترها و بالا رفتن كيفيت سرويس دهي شده است. قرار گيري سرورها درون تيغه ها بين 8 تا 16 عدد مي باشد. 

2ـ خانواده HP ProLiant DL:

سرورهاي HP ProLiant DL به عنوان پر فروش ترين سرورها در ايران به شمار رفته و جهت استفاده درون رك قرار مي گيرند. از قابليت هاي اين سرورها قابليت انعطاف و مديريت پذيري بالا مي باشد. از جمله سرورهاي سري DL مي توان به  مدلهاي سري DL700 ،DL500 ،DL300 ،DL100 و DL900 اشاره نمود. لازم به ذكر است كه  سري DL360 و DL380 به عنوان پر فروش ترين سرورها در ايران مي باشند.

 

3ـ خانواده HP ProLiant ML:

سرورهاي HP ProLiant ML انعطاف پذير و قابل ارتقاء مي باشد و براي دفاتري كه داراي شعب مختلف هستند مناسب مي باشند. سرورهاي اچ پي ML به صورت قفسه اي هستند. به عبارتي قابليت اين سرورها در مقايسه با سرورهاي سري DL هيچ كم و كاستي ندارند و علاوه برآن مزيت هاي بيشتري نيز مانند عدم وابستگي آنها به رك را دارا مي باشند. البته اگر تمايل داشته باشيد مي توانيد آن را در رك جاي دهيد. از جمله اين سرورها مي توان به سري ML100 و ML300 اشاره كرد.

 

4ـ خانواده HP ProLiant SL:

سرورهاي HP ProLiant SL براي محيط هايي در مقياس بزرگ طراحي شده اند. اين مدل از سرورها براي ميزباني وب، خدمات ابري و براي شركت هايي با محاسبات بالا مناسب مي باشد. خانواده سرورهاي SL امكان استقرار و پردازش سريع و هزينه عملياتي پايين تر را فراهم مي آورد.

منبع : سرور چيست و كاربرد آن در شبكه 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.