جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

سرور چيست و كاربرد آن در شبكه

۳۰ بازديد

سرور چيست

سرور چيست؟

به صورت كلي مي توان گفت سرور، سيستمي است كه وظيفه سرويس دهي و ارائه خدمات به ساير سيستم هاي ديگر را بر عهده دارند. سيستم هايي كه از سرور خدمات دريافت مي كنند، تحت عنوان خدمات گيرنده يا كلاينت (Client) شناخته مي شوند. دواقع اين سرورها يا سيستم هاي سرويس‌دهنده، كامپيوتري هستند كه در طول شبانه‌روز به‌طور مداوم به شبكه جهاني اينترنت متصل بوده و داراي سخت‌افزارها و نرم‌افزارهاي اختصاصي است.

يك كامپيوتر خانگي هم كه سيستم هاي ديگر به آن متصل هستند و خدمات دريافت مي كنند، يك سرور به شمار مي آيد. در حقيقت تنها تفاوت آن با ساير كامپيوتر هاي خانگي امكان اتصال آن به شبكه و ارائه خدمات به ساير سيستم ها است. اين كار به كمك برنامه ها و تنظيماتي كه بر روي آن پياده شده اند، امكان پذير مي شود.

براي مثال زماني كه شما سايت هاي مختلفي را در مرورگر خود وارد مي كنيد و به استفاده از خدمات آن ها مي پردازيد، در واقع شما نقش سرويس گيرنده يا همان كلاينت را بازي مي كنيد.همچنين سيستمي هايي كه تحت شبكه به شما اين خدمات را ارائه مي كنند، سرور يا سرويس دهنده نام دارند.

انواع سرورهاي بر اساس زيرساخت: 

ـ سرور اشتراكي: 

سرور چيست

 

اين نوع سرورها همانطور كه از نامش پيداست داراي منابع اختصاصي نبوده و داراي محدوديت سخت افزاري هستند. در واقع در اين سرورها ممكن است چندين سايت يا هاست وجود داشته باشد و مشكل سايت‌ها ممكن است بر روي سايت‌هاي ديگر تاثير بگذارد. به طور كلي اين سرورها به‌صورت مشترك در اختيار كاربران قرار مي‌گيرند.

از معايب سرورهاي اشتراكي مي توان به محدود بوده منابع و همچنين امنيت پايين اشاره كرد. به همين دليل اين سرورها براي شركت ها و سازمان هاي بزرگ مناسب نيستند. در واقع تنها زماني مي توان از اين سرورها استفاده كرد كه شركت كوچك و يا تازه تاسيس است و مي خواهد در هزينه هاي خود صرفه جويي نمايد. 

 

ـ سرور مجازي: 

سرور چيست

 

در اين نوع سرورها يك سرور فيزيكي با استفاده از نرم افزاري هاي مجازي سازي به بخش هاي كوچكتر تقسيم مي شود. هر كدام از اين بخش ها به طور مستقل به همراه سيستم عامل و اپليكيشن هاي خود اجرا مي شوند. 

البته لازم به ذكر است كه منابع اين نوع سرورها بسته به نوع سيستم مجازي ساز مي تواند اختصاصي و يا اشتراكي باشد. البته نوع سخت افزار در اين نوع سرورها نيز اهميت دارد. در واقع اين نوع سرورها حد واسط ميان سرورهاي اشتراكي و اختصاصي مي باشد كه در اين صورت شما به منابع بيشتري دسترسي داريد.

در سرورهاي مجازي، سايت‌هايي كه روي يك سرويس‌دهنده و يا وب سرور قرار مي‌گيرند، به مراتب كمتر از سايت‌هاي موجود در سرورهاي اشتراكي هستند. به‌همين دليل فضاي بيشتري را در اختيار خواهيد داشت. بسته به نوع مجزاي ساز، منابعي كه در اختيار مشتريان قرار مي‌گيرد مي‌تواند كاملاً اختصاصي و يا مشترك باشد. هدف از ارائه سرور مجازي در واقع كاهش هزينه‌ها مي‌باشد.

 

ـ اختصاصي:

سرور چيست

 

اين نوع سرورها بر خلاف سرورها اشتراكي براي وب سايت‌هاي پربازديد، شركت‌ها و سازمان‌هاي بزرگ مانند فروشگاه‌هاي آنلاين كه نياز به امنيت، سرعت‌بالا، پهناي باند مناسب و دسترسي بالا براي نصب هرگونه نرم‌افزار يا ايجاد تغييرات دارند، مناسب مي باشند.

كاربران اين سرورهاي اختصاصي در CPU، رم، فضاي ذخيره سازي و پهناي باند كاملا اختصاصي ميزباني خواهند شد. خريد سرور اختصاصي براي توسعه دهندگان وب و اپليكيشن يك انتخاب مناسب به حساب مي آيد زيرا براي نصب نرم‌افزار و ايجاد تغييرات محدوديتي ندارند. مورد ديگري كه بايد در رابطه با اين سرورها بدانيد اين است كه هزينه سرورهاي اختصاصي با توجه به نوع سيستم‌عامل، منابع و منطقه جغرافيايي متغير است. اين نوع سرور‌ها به علت انعطاف بالايي كه دارند مي‌توانند پاسخگوي نرم افزارهاي متعدد و گوناگوني باشند كه بر روي آنان نصب مي‌شوند.

 

ـ سرور كولوكيشن يا ديتاسنتر:

سرور چيست

 

سرور Colocation به امكان ارائه فضاي رك،IP مورد نياز، پهناي باند و تامين برق مورد نياز تجهيزات شبكه و سرورها، گفته مي شود كه همه اين خدمات براي نگهداري سخت‌افزار در ديتاسنتر است كه توسط شركت هاي ارائه كننده هاستينگ ارائه مي شود.

در خدمات Co-Location (كولوكيشن)، سخت‌افزار و تجهيزات سروري شما به شركت هاي هاستينگ تحويل داده خواهد شد، آنها نيز پس از تحويل آن ‌را در بستر شبكه ديتاسنتر نصب نموده و دسترسي‌ هاي لازم براي كنترل سرور را در اختيار شما قرار خواهند داد. با ارائه اين خدمات از سوي شركت هاي هاستينگ، ماهانه مبلغي به عنوان هزينه اجاره رك و همچنين در صورت انجام ساير خدمات از سوي خدمات گيرنده دريافت خواهد شد.

همانطور كه گفته شد در اين نوع سرور، سخت افزار‌ها مانند، هارد سرور، رم سرور و CPU سرور توسط كاربر خريداري شده و به دلخواه او نصب مي‌گردد. تمامي نيازهاي نرم افزاري سرور مانند نصب سيستم عامل و نصب نرم افزارها هم توسط كاربر صورت مي‌پذيرد. همچنين مالك سرور اجازه دسترسي به سرور را دارد. لازم به ذكر است كه در كولوكيشن تنها هزينه‌هاي مربوط به نگهداري سرور از كاربر دريافت مي‌شود كه طبيعتاً هزينه‌ها به شكل چشمگيري كاهش مي‌يابند. 

ـ سرور Cloud يا ابري:

سرور چيست

 

اين سرورها كه از قابليت اطمنيان بالايي برخوردار بوده همان سرورهاي مجازي اختصاصي هستند كه در زيرساخت رايانش ابري ايجاد و مديريت مي شوند. فضاي كلود به تعداد نامحدودي از دستگاه‌ها اجازه مي‌دهد تا به عنوان يك سيستم واحد عمل كنند. اين سرورها مقياس‌پذيري و هزينه كمتري نسبت به سرورهاي ديگر مانند سرور اختصاصي دارند.

سرور ابري از مشكلات سخت افزاري كه ممكن است در سرورهاي فيزيكي رخ دهد به دور بوده و پايدارترين گزينه براي شركت هايي است كه مي خواهند هزينه كمتري داشته باشند. سرورهاي ابري سرويس سريع‌تري ارائه مي‌دهند در نتيجه با هزينه مشابه سرور فيزيكي منابع و خدمات سريع‌تري دريافت خواهيد كرد. همچنين بروزرساني آن بسيار آسان و سريع است.

 

انواع سرور :

 

ـ Web سرور:

وب سرورها نرم افزارها يا سخت افزارهايي هستند كه امكان دسترسي به محتوا را از طريق اينترنت فراهم مي كند. اين نوع سرور، همانطور كه از نامش پيداست، مخصوص ميزباني وب سايت ها مي باشد و با استفاده از سرويس هاي خاص ارتباط بين آدرس ها و كاربران شبكه هاي اينترنتي را با صفحات وب فراهم مي نمايد. درواقع كاربرد آن به طور ويژه در حوزه ي وب هاستينگ و راه اندازي سايت مي باشد.

 

ـ Standelone سرور:

به سروري گفته مي شود كه هيچ وابستگي به منبع خارجي ندارد و بدون اين وابستگي به كاربران خود خدماتي را ارائه مي نمايد. در واقع اين سرورها زيرشاخه و يا زيرساخت يك شبكه بزرگتر محسوب نمي شود.

 

ـ Name سرور:

Name Server ها قسمت مهم Domain Name System يا DNS هستند كه وب سايت ها با استفاده از آنها امكان استفاده از نام دامنه را به جاي آي پي آدرس ها مي دهند.

ـ Printer سرور:

كامپيوتر يا دستگاهي است كه از طريق شبكه به يك يا چند پرينتر و تعدادي كلاينت متصل شده و پس از دريافت فرمان پرينت از كلاينت ها آن را به پرينتر مناسب منتقل مي كند. Fax Server نيز مشابه با اين سرور است كه تفاوت آن ارتباط با دستگاه هاي فكس بجاي پرينتر است.

 

ـ Fax سرور:

همانطور كه گفته شد دقيقه مشابه Printer Server مي باشد.

 

ـ غير مجاز مي باشد سرور:

اين سرورها در واقع واسط ميان كلاينت ها و سرورهاي ديگر هستند و هنگامي كه كاربر بخواهد اطلاعاتي چون فايل، صفحات وب و ساير منابع را از سرور ديگري دريافت كند، به  غير مجاز مي باشد server متصل مي شود. 

 

ـ Sound سرور:

سروري كه دسترسي و استفاده از ابزارهاي صوتي همچون كارت صدا را مديريت مي كند.

 

ـ Application سرور:

سروري است كه توانايي اجراي برنامه هاي نرم افزاري خاصي را داشته و كاربران از روي كامپيوتر هاي خود مي توانند به نرم افزارها دسترسي داشته باشند.

 

ـ Database سرور:

 اين مدل معمولا در اختيار سازمان هاي بسيار بزرگ قرار داده مي شود و به صورت است كه Database مورد استفاده يك نرم افزار يا سرويس كه توسط كاربران بر روي كامپيوتر هاي آن ها مورد استفاده قرار مي گيرد، بر روي سرور قرار مي گيرد و تمام كاربران و كامپيوتر هاي متصل از يك ديتابيس مشترك كه بر روي سرور مي باشد، استفاده مي كنند و اطلاعات نيز به صورت يكپارچه و متمركز ذخيره سازي و پردازش مي گردد.

 

ـ File سرور:

 

فايل سرور، سيستم مديريت و ذخيره سازي فايل است و سروري است كه دسترسي به فايل‌ها را فراهم مي‌كند يعني به عنوان مكان ذخيره سازي مركزي فايل است كه چندين سيستم مي‌توانند به آن دست يابند. در واقع فايل هاي مورد نياز يك مجموعه بر روي سرور قرار مي گيرد و كاربران مختلف از كامپيوتر هاي مختلف مي توانند به فايل ها دسترسي داشته باشند كه امكان محدود كردن دسترسي ها براي هر كاربر به صورت ويژه نيز وجود دارد.

ـ Game سرور:

علاقه مندان به بازي هاي كامپيوتري مي توانند به اين سرورها متصل شده و به صورت آنلاين به انجام بازي هاي گروهي بپردازند. اين نوع سرور درواقع Application Server هايي هستند كه تنها براي بازي استفاده مي شوند.

 

ـ Home سرور:

سروري براي منازل مسكوني است كه از طريق يك شبكه خانگي و اينترنت به ساير دستگاه هاي داخل خانه خدمات ارائه مي دهد.

 

ـ Media سرور:

اين نوع از سرور مربوط به اشتراك Media مي باشد. براي مثال يك ويديو يا فايل صوتي بر روي سرور قرار مي گيرد و كاربران مي توانند بدون نياز به دانلود فايل آن را بر روي كامپيوتر خود مشاهده كنند.

 

ـ Communication سرور:

از اين سرور براي راه اندازي سرويس هاي ارتباطي استفاده مي شود. كه در آن هر كاربر و يا كامپيوتر به عنوان يك end point مي توانند با اتصال به سروري كه براي اين منظور راه اندازي شده است با ديگر كاربران در ارتباط باشد و متن ها موارد مورد نياز را به كاربر يا end point مقابل خود ارسال كند، كه ميزان دسترسي ها و ارتباطات هر فرد با افراد ديگر نيز توسط سرويس هاي  امنيتي كنترل مي گردد.

 

ـ Computing سرور:

اين سرور براي انجام پردازش و محاسبه استفاده مي گردد، به اين صورت كه در زماني كه پردازنده هاي يك كامپيوتر براي پروسه يا كاربري خاصي كافي نمي باشند، مي توان با اتصال اين كامپيوتر به يك سرور ديگر از پردازنده هاي سرور نيز در كنار پردازنده هاي كامپيوتر كاربر استفاده نمود.

 

ـ Mail سرور:

اين سرورها همانطور كه از نامشون پيداست براي ارسال ايميل استفاده مي شوند. به اين صورت كه بر روي سرور يك سرويس ارسال ايميل يا WebMail قرار مي گيرد و خدمات و تراكنش هاي ارسال ايميل از طريق آن سرور انجام مي گردد.

 

سيستم عامل سرور و انواع آن:

سرور ها داراي نرم افزار و سيستم عامل هاي مختص به خود هستند كه بر روي اين كامپيوتر ها نصب مي شود. از اين جمله سيستم‌ عامل‌‌ سرور مي توان به سيستم عامل هاي هاي مختلف Linux و Windows Server اشاره كرد. به همين دليل در هنگام نصب سيستم عامل سرور بايد به كاربرد سرور و نرم افزار هايي كه بر روي آن نصب شده است توجه داشت. از جمله اين سيستم عامل ها مي توان به: 

ـ لينوكس: پر استفاده ترين سيستم عامل در دنياي ميزباني وب به حساب مي آيد و از دلايل آن مي توان به رايگان بودن و متن باز بودن آن اشاره كرد. اين حالت باعث مي شود كه ارتقاي نرم افزاري و كارهاي مديريتي به سادگي و بدون نياز به موارد اضافي انجام شود. و تمامي توزيعات لينكوس مانند CentOS، Fedora Core و Debian را شامل مي شود.

 

ـ ويندوز: مطمئنا اكثراً با اين سيستم عامل آشنايي داريد و با يك رابط گرافيكي رو به رو هستيد كه شباهت زيادي به كامپيوتر خانه تان دارد. اگر شما پروژه اي داريد كه آن را با استفاده از تكنولوژي ASP.NET نوشته ايد شما نياز داريد براي اجراي آن از ويندوز سرور استفاده كنيد. تمامي ورژن هاي مختلف ويندوز مانند windows 7 , 8 , 10 وwindows server  را شامل مي شود .

منبع : سرور چيست

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.